ادمین کرمانشاه
امروز:

نویسنده و کارگردان پیشکسوت کرمانشاهی در گذشت

استاد امیر کرم، نویسنده، کارگردان پیشکسوت و صاحب سبک نمایش‌های دینی و انقلابی شامگاه یکشنبه ۲۱ اسفند ماه درگذشت.

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، استاد امیر کرم، مبارز سیاسی پیش از انقلاب و با سابقه ۵ دهه مجاهدت انقلابی عرصه سیاست، فرهنگ و اندیشه و تربیت چند نسل از شاگردان انقلابی با نگارش بیش از ۱۰۰ عنوان نمایشنامه دینی و انقلابی، پس از تحمل رنج بیماری، به دیار باقی شتافت.

سابقه هنری این فرهیخته انقلابی به زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از ورود به دانشگاه بر می‌گردد.

وی سال تحصیلی ۱۳۴۸-۱۳۴۷ بعد از کسب رتبه چهارم در کنکور سراسری هنر در دانشگاه هنر‌های زیبای تهران رشته هنر‌های نمایشی پذیرفته شد و تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نمایشنایش‌هایی را از جمله۲ نمایشنامه تئاتری به نام‌های ریل و استثنا و قاعده را کار کرد.

نمایش ریل بعد از فارغ التحصیلی در خانه تئاتر کرمانشاه اجرا شد و اجرای نمایش استثنا و قاعده که کارگردانی آن را بر عهده داشت، به عنوان یکی از بهترین اجرا‌ها در سراسر ایران شناخته شد.

نمایش استثنا و قاعده نظام سرمایه داری را با اجرای تم‌های موسیقی کرمانشاهی به تصویر می‌کشاند که این اثر با هدف مقابله با رژیم شاهنشاهی به روی صحنه رفت، لذا حساسیت‌های زیادی را (در کنار سایر فعالیت‌های ضد شاهنشاهی) برانگیخت و به همین بهانه پس از اجرای این نمایش‌ها توسط ساواک دستگیر و به بند کشیده شد.

فعالیت هنری وی در ندامتگاه نیر متوقف نشد و طی دوران حبسش کار هنر انقلابی را ادامه و نمایش‌هایی را به دور از چشم ساواک در زمان اسارت به اجرا درآورد. اما خبرچین‌ها اجرای نمایشی که در اتاقی که متعلق به طرفداران امام (ره) بود را به ساواک گزارش دادند و به همین دلیل یک سال دیگر به مدت زمان حبسش اضافه شد. بعد از سپری شدن این مدت، ساواک به بهانه‌های مختلف بی هیچ دلیل قانع کننده‌ای ۲ سال دیگر ایشان در زندانها نگه داشتند.

هم اکنون تصاویر وی در موزه عبرت (ستاد مشترک ساواک) بند زندانیان ویژه در در کنار سایر بزرگان انقلابی موجود می‌باشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به زادگاهش کرمانشاه برگشت و در این شهر با همیاری شهید مدافع حرم حسین علیخانی مشغول فعالیت‌های هنری و انقلابی شد.

گفتنی است، این هنرمند انقلابی صاحب آثار ارزشمند و ماندگاری در راستای اعتلای هنر نمایش بوده و سالیان زیادی از عمر با برکتشان را صرف کرده بود صادقانه در انجمن نمایش سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه کردند.

انتهای پیام/ت

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.