honar-admin

توهم سازی از «آینده روشن» و ترویج «شورش» بجای عذرخواهی از مردم!

«روشن» عنوان فیلمی نامزد شده در جشنواره سی‌ و نهم است که اگر چه به جهت فُرم سینمایی خود اثری به شدت ضعیف و پُراشکال در اجرا محسوب می‌شود؛ اما در عین حال از کارکردی در تقابل با امنیت ملی کشور برخوردار بوده و به بخوبی توانسته تا نقش پیاده نظام رسانه‌ای خود را در شرایط جنگ نیمه سخت ایفا نماید.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج هنرمندان کشور، به نقل از سینما پرس، شمس الدین حمیدیان/ «روشن» عنوان فیلمی نامزد شده در جشنواره سی و نهم است که اگر چه به جهت فُرم سینمایی خود اثری به شدت ضعیف و پُراشکال در اجرا محسوب میشود؛ اما در عین حال از کارکردی در تقابل با امنیت ملی کشور برخوردار بوده و به بخوبی توانسته تا نقش پیاده نظام رسانهای خود را در شرایط جنگ نیمه سخت ایفا نماید.



فیلم سینمایی «روشن» داستان مرد میانسالی به نام «روشن» است که شغل و منبع درآمد مشخصی ندارد و سالهاست که منتظر است تا «مسکن مهر» خود را تحویل گرفته و با زن و دختر بچه کوچک خود دوباره در زیر یک سقف زندگی کند. «مسکن مهری» که پس از سالها وعده و وعید سازندگان، هنوز آماده نشده است و حالا همسر طلاق گرفته و یا متارکهای او در خانه پدری را به فاحشگی و روسپیگری کشانده. زنی که شوهر «روشن» او هیچ ایراد ندارد جُز آنکه از نظر اقتصادی فقیر است و این زن مظلوم مجبور است تا برای امرار معاش خود در جامعه ایران تنها به تن فروشی مبادرت ورزد.



«روشن» اگر با روسپیگری همسر خود کنار میآید و به عنوان شخصیتی آرام و درون گرای خود حتی آتش سایر معترضان به وضعیت موجود را نیز خاموش میکند و به نوعی شرایط موجود را به امید آینده روشن تحمل میکند و ...؛ اما پس از آنکه متوجه دروغ بودن وعدهها مبنی بر دریافت مسکن خود میشود و ابعاد خالی بودن کانتیرهای کاسه توالت را در مییابد و ...؛ با پذیرش واگذاری حضانت فرز ند خود توسط دادگاه به همسرش، تصمیم میگیرد تا بجای خودکشی و نابود کردن خاموش خود در حمام و یا توالت و ...؛ خود را در تجمع اعتراضی و در موعد کلنگ زنی مسئولان به آتش کشیده و همچون گلولهای آتشین فریاد اعتراض خود را بلند نموده و انقلابی اعتراضی در جامعه رقم زند.




فیلم سینمایی «روشن» اثری به شدت سیاسی است که نه تنها عموم مردم در جامعه امروز ایران را اسیر بدبختی و فلاکت عمیق نشان می دهد و این فلاکت را به آینده نیز تسری داده و به صراحت هرچه تمام اعلام می دارد که آینده ایران و ملت ایران نه تنها «روشن» نیست! بلکه به شدت شدت ظلمانی و تاریک است و ...؛ بلکه اثری در تعارض جدی با امنیت ملی کشور است که مبتنی بر نظریه محرومیت نسبی جیمز دیویس و با تمرکز بر نارسایی های اقتصادی و روانشناختی جامعه، تمام تلاش خود را معطوف شوراندن طبقات محروم اجتماعی بر علیه حاکمیت نموده و معترضان را به استفاده از مُدل تونسی و به آتش کشیدن خود برای تقابل با نظام حاکم توصیه می نماید. توصیه ای که بارها توسط رسانه های غربی و معاند جمهوری اسلامی در جریان وقایع دی ماه ۱۳۹۶ و همچنین در آبان ماه ۱۳۹۸ تکرار و اموزش داده شد و اکنون فیلم سینمایی «روشن» موفق شد تا مُدلی سینمایی از این توصیه را به منظور شورش بر علیه حاکمیت ارایه دهد.


فیلم سینمایی «روشن» یک اثر مینیمالیسم، با رویکرد ضد قصه و قاب‌های ایستا و کاراکترهای مهمل و بسط داده شده به کُل جامعه و بالاخص دهَک پایین جامعه است که رسما اضمحلال خانواده، گُسست و فروپاشی جامعه را مطرح می‌کند. اثری کثیف که در تصویرسازی خود باز هم به همان مدل نئورئالیسمی در سینمای شبه روشنفکری ایران و گِداگرافی روی آورده و از میزانسن  فقر و زجر و  تباهی و فلاکت دائمی، در تمام موقعیتهای خود استفاده میکند!



فیلم سینمایی «روشن» اثری در ژانر فلاکت  و عملا فاقد ایده و قصه است که صرفا در میان دو پرانتز یأس و انفعال و شورش و خودکشی، مشتی مفاهیم جبرگرایی و بدبینی و نهیلیسم را به خورد مخاطب سینمایی خود می‌دهد. اثری  مُنافق که بجای ترسیم نقش دولتمردان بنفش در وضعیت آشفته اقتصادی کشور و نابسامانی معیشت مردم و ... سعی میکند تا حاکمیت جمهور اسلامی را مقصر جلوه داده و با نگاهی کارت پستالی و متظاهر به ترسیم دروغگو بودن حاکمیت پرداخته و با استفاده از مفاهیم جعلی و انضمامی خود کوشش میکند تا مخاطب «روشن» را به این باور برساند که وعده حاکمیت مبنی بر «آینده روشن» نه تنها وعدهای پوچ و توخالی است، بلکه دروغی بزرگ است تا مردم لب به اعتراض نگشایند و بر علیه حاکمیت شورش نکنند!



ای کاش فیلم سینمایی «روشن» بجای مواجهه مکرر و ممتد با حاکمیت، کمی شرافت به خرج میداد و به مرور نقش جماعت شبه روشنفکر و سلبریتیها در روی کارآمدن دولت حرف یازدهم و دوازدهم نیز اشاره میکرد. دولتی که اقتصاد کشور را با تصمیمات پَس و پیش برجامی خود، با تنش مواجه ساخت و بجای مدیریت صحیح کشور، معیشت مردم را به مذاکره با کدخدا پیوند زد و ...؛ دولتی که بیشترین حمایت را در موعد انتخابات ۱۳۹۲ و بالاخص ۱۳۹۶ هجری شمسی، از جانب امثال همین طیف پدیدآورندگان «روشن» شاهد بود و حالا همین جماعت بجای عذرخواهی از مردم و جامعه، به فرافکنی روی آورده و سعی میکنند تا «ِنده روشن» را سرابی نشان دهند که هیچ گاه تحقق پیدا نخواهد کرد.   



افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.